Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.
Manusia mempunyai pelbagai karenah dan kemahuan yang berbeza.
Lain dulang lain kakinya,
Lain orang lain hatinya.
Manusia mempunyai perasaan dan sikap yang berbeza antara satu sama lain.
Lain ulu lain parang,
Lain dahulu lain sekarang.
Keadaan kehidupan yang dahulu amat berbeza dengan keadaan kehidupan masa kini.
Ada ubi ada batas,
Ada budi ada balas.
Seseorang yang membuat kebaikan, akan mendapat balasan yang baik juga.
Orang berbudi kita berbahasa,
Orang memberi kita merasa.
Apabila orang membantu kita, ucapkan terima kasih atau menghargai pemberian mereka.
Tak tumbuh tak melata,
Tak sungguh orang tak kata.
Sesuatu maklumat/berita pasti ada kebenarannya, barulah diperkatakan orang.
Sebab pulut santan terasa,
Sebab mulut badan binasa.
Percakapan yang kasar/buruk akan mengakibatkan bencana kepada seseorang.
Pagi petang siang malam.
Hati terang senang faham.
Orang yang terang hati akan mudah memahami setiap perkara yang diajarkan kepada mereka.
Huraikan bentuk pantun.
Puisi ini adalah berangkap. Puisi ini terdiri daripada 8 rangkap.
Jumlah baris setiap rangkap adalah sama. Terdapat 2 baris serangkap.
Jumlah perkataan setiap baris adalah tidak sama. Terdapat 4 hingga 5 patah perkataan setiap baris.
Jumlah suku kata setiap baris adalah tidak sama. Terdapat 7 hingga 11 suku kata setiap baris.
Terdapat jeda di tengah baris. Cth : pagi petang/siang malam.
Rima akhir puisi adalah sama iaitu aa.
Puisi tersebut berbentuk terikat. Hal ini kerana rima akhir puisi adalah
sama iaitu aa.
Puisi ini terdiri daripada pembayang dan maksud. Baris pertama ialah
pembayang, baris kedua ialah maksud.
b) Huraikan pengajaran pantun.
Kita hendaklah berterima kasih/menghargai pemberian orang lain.
Jumlah perkataan setiap baris adalah tidak sama. Terdapat 4 hingga 5 patah perkataan setiap baris.
Jumlah suku kata setiap baris adalah tidak sama. Terdapat 7 hingga 11 suku kata setiap baris.
Terdapat jeda di tengah baris. Cth : pagi petang/siang malam.
Rima akhir puisi adalah sama iaitu aa.
Puisi tersebut berbentuk terikat. Hal ini kerana rima akhir puisi adalah
sama iaitu aa.
Puisi ini terdiri daripada pembayang dan maksud. Baris pertama ialah
pembayang, baris kedua ialah maksud.
b) Huraikan pengajaran pantun.
Kita hendaklah berterima kasih/menghargai pemberian orang lain.
Cth : Orang memberi kita merasa.
Kita janganlah bercakap kasar/buruk kepada orang lain kerana akan membawa akibat buruk kepada diri sendiri.
Kita janganlah bercakap kasar/buruk kepada orang lain kerana akan membawa akibat buruk kepada diri sendiri.
Cth : Sebab mulut badan binasa.
Kita hendaklah berbuat baik kepada orang lain kerana akan menerima balasan yang baik juga.
Kita hendaklah berbuat baik kepada orang lain kerana akan menerima balasan yang baik juga.
Cth : Ada budi ada balas.
Kita hendaklah memahami dan menerima pelbagai ragam sikap manusia.
Kita hendaklah memahami dan menerima pelbagai ragam sikap manusia.
Cth: Banyak orang banyak ragam.
d) Terangkan nilai kemanusiaan/nilai murni pantun tersebut.
Nilai menghargai. Cth : Orang berbudi kita berbahasa, Orang memberi kita merasa.
d) Terangkan nilai kemanusiaan/nilai murni pantun tersebut.
Nilai menghargai. Cth : Orang berbudi kita berbahasa, Orang memberi kita merasa.
Nilai kesopanan. Cth : Sebab mulut badan binasa.
Nilai toleransi. Cth : Banyak orang banyak ragam.
Nilai kebijaksanaan. Cth : Hati terang senang faham.
e) Huraikan tema dan persoalan.
Tema puisi ialah pelbagai ragam hidup manusia. Penulis menggambarkan ragam manusia yang lazim dalam kehidupan. Cth : Banyak orang banyak ragam dan Lain orang lain hatinya.
Persoalan :
Percakapan kasar membawa akibat buruk kepada diri seseorang. Cth : Sebab mulut badan binasa.
Persoalan sikap menghargai pemberian/jasa orang lain. Cth : Orang berbudi, kita berbahasa, Orang memberi kita merasa.
Persoalan balasan baik kepada perbuatan baik. Cth : Ada budi ada balas.
f) Huraikan gaya bahasa.
Anafora. Cth : Sebab pulut santan terasa, Sebab mulut badan binasa. Sinkope. Cth :Tak.
Peribahasa. Cth : hati terang. Asonansi a. Cth : Banyak udang banyak garam. Aliterasi t. Cth : Tak tumbuh tak melata.
e) Huraikan tema dan persoalan.
Tema puisi ialah pelbagai ragam hidup manusia. Penulis menggambarkan ragam manusia yang lazim dalam kehidupan. Cth : Banyak orang banyak ragam dan Lain orang lain hatinya.
Persoalan :
Percakapan kasar membawa akibat buruk kepada diri seseorang. Cth : Sebab mulut badan binasa.
Persoalan sikap menghargai pemberian/jasa orang lain. Cth : Orang berbudi, kita berbahasa, Orang memberi kita merasa.
Persoalan balasan baik kepada perbuatan baik. Cth : Ada budi ada balas.
f) Huraikan gaya bahasa.
Anafora. Cth : Sebab pulut santan terasa, Sebab mulut badan binasa. Sinkope. Cth :Tak.
Peribahasa. Cth : hati terang. Asonansi a. Cth : Banyak udang banyak garam. Aliterasi t. Cth : Tak tumbuh tak melata.
g) Huraikan pandangan terhadap pengajaran puisi.
Kita hendaklah membalas budi setiap orang yang telah berbudi/ berjasa kepada kita.
Setiap budi/ jasa seseorang itu sepatutnya dibalas dengan setimpal
Contoh: Ada ubi ada batas,
Ada budi ada balas.
Kita hendaklah menghargai pemberian orang lain sebagai tanda berterima kasih.
Setiap pemberian orang akan dihargai oleh orang lain
Contoh: Orang berbudi kita berbahasa,
Orang memberi kita merasa.
Kita hendaklah menjaga kelakuan diri supaya tidak diperkatakan oleh orang lain.
Setiap orang perlu menjaga tingkah laku/perangai supaya tidak dicemuh oleh orang lain.
Contoh: Tak tumbuh tak melata,
Tak sungguh orang tak kata.
Kita mestilah menjaga percakapan agar tidak mendatangkan masalah kepada diri kita sendiri.
Setiap kata-kata dijaga supaya tidak mendatangkan musibah terhadap diri kita.
Contoh: Sebab pulut santan terasa,
Sebab mulut badan binasa.
Kita hendaklah memahami perangai manusia yang berbeza-beza dalam masyarakat.
Setiap orang perlu memahami bahawa setiap orang mempunyai perangai yang berlainan.
Contoh: Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.
Kita hendaklah memahami perasaan setiap manusia yang berbeza-beza dalam masyarakat.
Setiap orang perlu memahami bahawa setiap orang mempunyai perasaan yang berlainan.
Contoh: Lain dulang lain kakinya,
Lain orang lain hatinya.
Kita mestilah menyesuaikan diri mengikut perubahan masa agar tidak ketinggalan zaman.
Setiap orang mesti menyesuaikan diri mengikut peredaran masa/waktu supaya tidak dianggap ketinggalan zaman.
Contoh: Lain ulu lain parang,
Lain dahulu lain sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.